Siirry suoraan päänavigointiin Suora pääsy sisältöön Siirry alanavigointi-tilaan

Tuvallisuutta ja vakautta - antureista on korvaamaton apu raideliikenteessä

Micro-Epsilon ratkaisee lukuisia rautatieliikenteen mittaustehtäviä alan syvällisen tuntemuksen ansiosta. Innovatiiviset ja kestävät anturitekniikat parantavat merkittävästi junavaunujen, pyörien, jarrujen, radan ja kiskojen turvallisuutta ja vakautta. Käytössä on erilaisia anturitekniikoita, kuten induktiivisia antureita, pyörrevirta-antureita, laserskannereita sekä kaltevuus- ja kiihtyvyysantureita. Mittauksia tehdään joskus vaikeissa olosuhteissa, joissa haasteina ovat sää, hiomapöly ja tärinä.

Profiilin mittaus ja etäisyyden valvonta pyörien taonnan aikana

Micro-Epsilonin sinisiä laserskannereita käytetään pyörien mittatarkkuuden valvomiseen taonnan aikana. Perinteiset laserskannerit saavuttavat suorituskykynsä rajat, kun kohteena on punaisena hehkuva teräs. Micro-Epsilonin käyttämä sinilasertekniikka on kuitenkin patentoitu ratkaisu hehkuvan teräksen mittauksiin. Näin pyörien profiilia voidaan valvoa jatkuvasti taonnan aikana, jotta mittaustiedot saadaan syötettyä ohjausjärjestelmään. Lisäksi pyörien asento tunnistetaan käsittelyn aikana valon kulkuaikaan perustuvilla laserantureilla.

Akselilaakerien laakerivälysten mittaaminen

Suurnopeusjunissa pyörrevirta-anturit tarkistavat jatkuvasti akselilaakerien öljyvälin. Voiteluvälissä oleva öljykalvo estää laakeripinnan ja akselin välisen suoran kosketuksen. Laakerin parantuneet liukuominaisuudet lisäävät turbiinin tehokkuutta ja pidentävät sen käyttöikää.

Pyörän profiilin mittaaminen testipenkissä

Pitkien ajomatkojen aiheuttama kiskokaluston pyörien kuluminen vaikuttaa turvallisuuteen ja ajo-ominaisuuksiin ja nostaa kunnossapitokustannuksia. Laseranturit havaitsevat ennaltaehkäisevästi kokonaisten junien profiilisarjat. Uudelleenprofiloinnin edellyttämät huoltopäivät määritetään profiilitietojen perusteella.

Betonisaumojen ja ratapölkkyjen muodonmuutosten mittaaminen

Kiskoihin ja ratapölkkyihin kohdistuva kuormitus on erittäin suuri, erityisesti vilkkaasti liikennöidyissä kaarteissa. Vankan rakenteensa ansiosta magnetoinduktiiviset anturit soveltuvat erinomaisesti ulkokäyttöön, ja ne tuottavat pitkäaikaisia vakaita mittaustuloksia, joiden avulla voidaan arvioida ratapölkkyjen muodonmuutoksista kaarteissa.

Henkilöjunien kallistuskulman mittaaminen

Induktiiviset induSENSOR EDS -siirtymäanturit on integroitu suurnopeusjuniin vaunun korin kaltevuuden mittaamiseksi. Tämä vähentää matkustajiin kohdistuvien sivuttaiskiihtyvyysvoimien vaikutusta.

Yksityiskohtaiset tiedot mittaustehtävistä ja muista sovelluksista rautatieliikenteessä löytyvät täältä:

Sensors & Applications Tracks & Rail Traffic