Siirry suoraan päänavigointiin Suora pääsy sisältöön Siirry alanavigointi-tilaan

Autoteollisuus: testausalustojen ja tuotannon valvonta

Micro-Epsilon on jo monen vuoden ajan ollut yhteistyössä autoteollisuuden ja sen toimittajien kanssa. Olipa kyse testausalustoista, tuotannon valvonnasta tai laitosten rakentamisesta, Micro-Epsilonin anturit varmistavat tarkat ja luotettavat mittaukset lukuisissa sovelluksissa. Globaalina toimijana Micro-Epsilonilla on mahdollisuus tehdä tehokasta yhteistyötä globaalin autoteollisuuden kanssa.

Polttomoottorin käytös testausalustalla

Micro-Epsilonin pyörrevirta-antureita pidetään luotettavana vaihtoehtona polttomoottoreiden mittausalustojen mittauslaitteiksi. Anturit tunnistavat sekä hinaus- että polttotilassa erilaisia määriä, jotka parantavat osaltaan moottorin…

Lue lisää
Verhalten Verbrennungsmotor am Prüfstand

Venttiilin nostimen mittaus MultiAir-sylinterissä

FIAT/Schaefflerin patentoima MultiAir-sylinterimenettely ohjaa yksittäisiä venttiilejä nokka-akselista riippumatta. Sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä tarjoaa täysin säädettävän venttiilin ohjauksen.Siksi isku ja tuloventtiilin…

Lue lisää
Ventilhubmessung im Multi-Air-Zylinder

Jarrulevyjen erottelu

Kun auton jarrulevyjä käsittellään, oikea jarrulevy on valittava ennen jokaista tuotantovaihetta, jotta ne voidaan nimetä valmistajan eri malleille. Jarrulevyjen tunnistamiseen ja luokitteluun käytetään laserskannereita. Jarrulevyjen erottamisen…

Lue lisää
Erkennung und Klassifizierung von Bremsscheiben

Välien mittaus roboteilla tehtävässä kokoamisessa

Moderneilla tuotantolinjoilla käytetään scanCONTROL-laserskannereita, jotka mittaavat auton korien välien koot luotettavasti, nopeasti ja yhtenäisesti. Pinnankorjaustoiminnon ansiosta mittauksia voidaan tehdä monista erilaisista korien…

Lue lisää
Spaltmessung roboterbasierte Montage

Välien mittaaminen alumiinin painevaluprosesseissa

Alumiinin painevalussa nestemäistä alumiinia kaadetaan muotteihin korkeassa paineessa ja suurella nopeudella. Korkea paine vaikuttaa suljettuun muotiin ja painaa sen erilleen, minkä vuoksi valun aikana saattaa muodostua halkeamia ja purseita.…

Lue lisää
Spaltmessung bei Aluminium-Druckguss

Auton korin asennon tunnistus tuotantolinjalla

Ennen kuin auton kori on valmis, se kulkee monien eri tuotantoasemien läpi, joissa suoritetaan täysin automaattisia työvaihteita. Jotta robotit tunnistaisivat korin asennon tarkasti, se mitataan useilla laserkolmiomittausantureilla, jotka…

Lue lisää
Positionserfassung Karosserie in Fertigungslinie

Auton osien pinnan tarkistus

Korkeat laatustandardit ja tuotteiden ulkonäkö ovat tärkeitä tekijöitä kaikilla teollisuudenaloilla. Näkyvien osien virheet ovat merkki huonosta laadusta. Erityisesti autoteollisuudessa käytetään optisia antureita, jotka tarkistavat autojen…

Lue lisää
Oberflächenprüfung bei KFZ-Anbauteilen

Kojetaulujen pinnan tarkistus

Micro-Epsilonin surfaceCONTROL2500 3D -anturilla hajaheijastavat pinnat voidaan tarkistaa kosketuksettomasti 3D-tietoja käyttäen. Näin paikalliset pintaviat voidaan tunnistaa selkeästi ja automaattisesti. Lopuksi komponentin objektiivinen…

Lue lisää
Oberflächenprüfung an Instrumententafeln

Pintavikojen tunnistus

Mittaristopaneelien on visuaalisten vaatimusten lisäksi täytettävä myös toiminnalliset ja turvallisuuden edellyttämät vaatimukset. Etumatkustajan turvatyynyllä on usein ennalta määritetty laserilla luotu ratkeamisviiva. Tämä ”heikko kohta”…

Lue lisää
Detektion der Oberfläche von Instrumententafeln

Measurement of component movements in road tests

During the road test, powerful laser profile scanners and miniaturized laser sensors record lowfrequency vibrations and the movement of components within an assembly space. They test, for example, how assemblies move while driving or how the…

Lue lisää
Messung Bauteilbewegungen in Fahrversuchen

Jarrulevyn muodonmuutosten mittaus (levyn paksuuden vaihtelu)

capaNCDT DTV on Micro-Epsilonin tuoteperhe, joka on tarkoitettu erityisesti levyjen paksuuden vaihtelun kosketuksettomaan tunnistukseen. Jarrulevyjen paksuuden mittaus voidaan tehdä testialustalla, ajokokeessa tai autokorjaamossa käyttämällä…

Lue lisää
Messung Verformung von Bremsscheiben

Laserprofiiliskanneri ajoneuvojen ohjaamon kokoonpanossa

Ohjaamomoduulien puoli- tai täysin automaattinen kokoonpano autoteollisuuden tuotantoproseseissa edellyttää, että tartuntatyökalu pystyy asentamaan osat tarkasti. Koska laserskannerit huolehtivat mittaus- ja paikannustehtävistä, jokainen…

Lue lisää
Laser-Profil-Scanner bei Cockpit Montage

Etäisyysmittaukset robotin asemoinnissa

Auton korin on pysähdyttävä juuri haluttuun asentoon. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että robotin tekemä asennus on sujuva. Robotin on ohjattava ohjaamo ajoneuvoon A- ja B-pilareiden välistä. Paikka, johon auton kori pysähtyy, määritetään…

Lue lisää
Exakte Positionserfassung der Karosserie

Ajokokeet – jarrujen lämpötilan tunnistaminen kuormituksessa

Jarrujen lämpökäyttäytyminen on autojen kehittelyssä tärkeässä osassa. Erityisesti jarrulevyjen lämpenemisen ja jäähtymisen kesto kertoo paljon jarrujärjestelmän tehosta. Testausalustoissa ja koeajoissa lämpötilan kehitystä mitataan jarrutuksen…

Lue lisää
Berührungslose Messung Temperaturentwicklung bei Bremsvorgängen

Tärinän siirtymämittaus ajotesteissä

Ajoneuvoissa toimilaitteiden ajonaikaiset testit ovat ajoturvallisuuden perusta. Siihen tarvitaan antureita, jotka kestävät myös ajotestien korkeat vaatimukset. Esimerkiksi vaijerivetoanturit asennetaan rinnakkain iskunvaimentimien kanssa tärinän…

Lue lisää
Schwingwegmessung bei Fahrwerksuntersuchungen

Ajoneuvojen sisätilojen saumojen värintunnistus

Tunnettu saksalainen autovalmistaja luottaa poka yoke -mekanismeihin sisäosien kokoonpanossa. Poka yoke -prosessi ehkäisee satunnaisista inhimillisistä erehdyksistä johtuvat tuoteviat ja varmistaa, että kaikki osat on koottu oikein.…

Lue lisää
Erkennung der Farbe der Nähte im Automobil-Interieurbereich

Ajoneuvon valojen LED-väritarkistus

Auton valojen väri ja intensiteetti on testattava luotettavasti ennen kokoamista ja toimitusta. Valon yhtenäinen jakautuminen tulisi myös aina varmistaa laadultaan vaihtelevien LED-erien osalta. colorCONTROL MFA on erityinen LED-valojen…

Lue lisää
Prüfung Farbe und Intensität von LED Fahrzeugleuchten

Osien lajittelu ja värin tarkastus

Ennen etulistojen asentamista Micro-Epsilonin värianturit tarkistavat, että niiden väri vastaa rungon väriä. Erilaisia väriryhmiä voidaan määrittää kaikkien pinnoitteiden kattamiseksi.

Lue lisää
Farbprüfung von Zulieferteilen

Pysäköintianturin ja korin kuoren värien vertailu

Auton lisälaitteet, kuten pysäköintianturit, maalataan erikseen. Kokoonpanon aikana pysäköintianturin ja puskurin välillä ei kuitenkaan saa olla värieroa, eli niiden värien on oltava identtiset. Micro-Epsilonin colorSENSOR-värianturi mahdollistaa…

Lue lisää
Direkter Farbvergleich Parksensor und Heckstoßstange

Öljyn lämpötila-anturien (OTS) täyttötason tarkistaminen

Kun öljy on lisätty annostelukoneella, ILD1420-200 mittaa tason. Jos taso on alle 4 mm tai jos anturia ei ole täytetty lainkaan tuotantovirheiden vuoksi, sen tilaksi arvioidaan NOK ja se ohjataan pois tuotantolinjalta. Koska öljyn…

Lue lisää
Messung Füllhöhe im Öltemperatursensor

Purseen inline-mittaus levyn reunoilla korin valmistuksessa

Korroosion välttämiseksi jatkuva ja virheetön korroosiosuojaus on ratkaiseva tekijä maalausprosessissa. Koska levitetyn maalipinnan paksuus purseiden kohdalla voidaan määrittää vain hankalilla raja-arvoilla, on ratkaiseva etu, että purseet…

Lue lisää
Inline-Gratmessung Blechkanten Karosseriebau

Täysin automaattinen auton korien ja kiinnitysten maalipinnan vikojen tarkastus

Erityisesti kiiltävät pinnat edellyttävät moitteetonta tuotantoketjua, jotta lopputuote olisi ulkonäöltään hienostunut. Täysin automaattisessa auton korien ja kiinnitysten vikojen tunnistuksessa käytetään reflectCONTROL-tarkistusjärjestelmää.…

Lue lisää
Lackfehlerkontrolle von Karosserien und Anbauteile