Autoteollisuus: testausalustojen ja tuotannon valvonta

Auton korin asennon tunnistus tuotantolinjalla

Ennen kuin auton kori on valmis, se kulkee monien eri tuotantoasemien läpi, joissa suoritetaan täysin automaattisia työvaihteita. Jotta robotit tunnistaisivat korin asennon tarkasti, se ...

Lue lisää...

Laserprofiiliskanneri ajoneuvojen ohjaamon kokoonpanossa

Ohjaamomoduulien puoli- tai täysautomaattinen kokoonpano autoteollisuuden tuotantoproseseissa edellyttää, että tartuntatyökalu pystyy asentamaan osat tarkasti. Siksi ennen moduuulin ...

Lue lisää...

Täysin automaattinen auton korien ja kiinnitysten maalipinnan vikojen tarkastus

Erityisesti kiiltävät pinnat edellyttävät moitteetonta tuotantoketjua, jotta lopputuote olisi ulkonäöltään hienostunut. Täysin automaattisessa auton korien ...

Lue lisää...

Pintavikojen tunnistus

Mittaristopaneelien on visuaalisten vaatimusten lisäksi täytettävä myös toiminnalliset ja turvallisuuden edellyttämät vaatimukset. Etumatkustajan turvatyynyllä on ...

Lue lisää...

Polttomoottorin käytös testausalustalla

Micro-Epsilonin pyörrevirta-antureita pidetään luotettavana vaihtoehtona polttomoottoreiden mittausalustojen mittauslaitteiksi. Anturit tunnistavat sekä hinaus- että polttotilassa ...

Lue lisää...

Metallilevyjen syötön valvonta puristamisen aikana.

Kun levyjä muotoillaan puristuslaitoksella, on metallilevyn paikallaolo ja tarkka asento tunnistettava luotettavasti. Tämän vuoksi laserkolmiomittausanturit mittaavat levyn muottien välissä. ...

Lue lisää...

Välien mittaaminen alumiinin painevaluprosesseissa

Alumiinin painevalussa nestemäistä alumiinia kaadetaan muotteihin korkeassa paineessa ja suurella nopeudella. Korkea paine vaikuttaa suljettuun muotiin ja painaa sen erilleen, minkä vuoksi ...

Lue lisää...

Jarrulevyn muodonmuutosten mittaus (levyn paksuuden vaihtelu)

capaNCDT DTV on Micro-Epsilonin tuoteperhe, joka on tarkoitettu erityisesti levyjen paksuuden vaihtelun kosketuksettomaan tunnistukseen. Jarrulevyjen paksuuden mittaus voidaan tehdä testialustalla, ...

Lue lisää...

Ajokokeet – jarrujen lämpötilan tunnistaminen kuormituksessa

Jarrujen lämpökäyttäytyminen on autojen kehittelyssä tärkeässä osassa. Erityisesti jarrulevyjen lämpenemisen ja jäähtymisen kesto kertoo paljon jarrujärjestelmän ...

Lue lisää...

Välien mittaus roboteilla tehtävässä kokoamisessa

Moderneilla tuotantolinjoilla käytetään scanCONTROL-laserskannereita, jotka mittaavat auton korien välien koot luotettavasti, nopeasti ja yhtenäisesti. Pinnankorjaustoiminnon ansiosta ...

Lue lisää...

Ajoneuvon valojen LED-väritarkistus

Auton valojen väri ja intensiteetti on testattava luotettavasti ennen kokoamista ja toimitusta. Valon yhtenäinen jakautuminen tulisi myös aina varmistaa laadultaan vaihtelevien LED-erien ...

Lue lisää...

Osien lajittelu ja värin tarkastus

Ennen etulistojen asentamista Micro-Epsilonin värianturit tarkistavat, että niiden väri vastaa rungon väriä. Erilaisia väriryhmiä voidaan määrittää ...

Lue lisää...

Kohokuvioinnin syvyyden seuranta

Tämän vuoksi kaiverruslaitteissa käytetään Micro-Epsilonin optoNCDT 1420 -laserkolmiomittausantureita. Ne määrittävät tarkan etäisyyden kaiverrustyökalun ...

Lue lisää...

Purseen inline-mittaus levyn reunoilla korin valmistuksessa

Korroosion välttämiseksi jatkuva ja virheetön korroosiosuojaus on ratkaiseva tekijä maalausprosessissa. Koska levitetyn maalipinnan paksuus purseiden kohdalla voidaan määrittää ...

Lue lisää...

Jarrulevyjen erottelu

Kun auton jarrulevyjä käsittellään, oikea jarrulevy on valittava ennen jokaista tuotantovaihetta, jotta ne voidaan nimetä valmistajan eri malleille. Jarrulevyjen tunnistamiseen ...

Lue lisää...

Venttiilin nostimen mittaus MultiAir-sylinterissä

FIAT/Schaefflerin patentoima MultiAir-sylinterimenettely ohjaa yksittäisiä venttiilejä nokka-akselista riippumatta. Sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä tarjoaa täysin ...

Lue lisää...

Pysäköintianturin ja korin kuoren värien vertailu

Auton lisälaitteet, kuten pysäköintianturit, maalataan erikseen. Kokoonpanon aikana pysäköintianturin ja puskurin välillä ei kuitenkaan saa olla värieroa, eli niiden ...

Lue lisää...

Ajoneuvojen sisätilojen saumojen värintunnistus

Tunnettu saksalainen autovalmistaja luottaa poka yoke -mekanismeihin sisäosien kokoonpanossa. Poka yoke -prosessi ehkäisee satunnaisista inhimillisistä erehdyksistä johtuvat tuoteviat ...

Lue lisää...

Tärinän siirtymämittaus ajotesteissä

Ajoneuvoissa toimilaitteiden ajonaikaiset testit ovat ajoturvallisuuden perusta. Siihen tarvitaan antureita, jotka kestävät myös ajotestien korkeat vaatimukset. Esimerkiksi vaijerivetoanturit ...

Lue lisää...

MICRO-EPSILON SENSOTEST AB
Vantaankoskentie 14
01670 Vantaa, Finland
jouko.kuosmanen@micro-epsilon.fi
+358 40 8484 109