Mittaa jarrulevyjen kulumissuojaus luotettavasti
Uusi EURO 7 -päästöstandardi, joka sisältää ensimmäistä kertaa jarrujen ja renkaiden hankausstandardit, tulee voimaan uusissa ajoneuvojen rekisteröinnissä vuoden 2026 viimeisestä neljänneksestä alkaen. Raja-arvojen noudattamiseksi uudet jarrulevyt on suojattu suojapinnoitteilla kuten volframikarbidilla tai titaanikarbidilla. Jokainen levitetty kerros on yleensä 100-200 µm paksu. Yksittäisten kerrosten paksuuden määrittämiseksi mitataan etäisyys pintaan ennen ja jälkeen jokaisen levityksen. Etäisyysarvot lasketaan sitten joko siihen liittyvässä säätimessä tai asiakkaan toimittamassa arviointiyksikössä kerrospaksuuden määrittämiseksi. Vaatimuksista riippuen käytetään Micro-Epsilonin konfokaalisia, kapasitiivisia tai laseroptisia antureita. Mittausperiaatteesta riippumatta jokainen mainituista antureista saavuttaa vaaditun alle 20 µm:n tarkkuuden ja tarjoaa erilaisia etuja karkean pinnan luotettavaan mittaukseen jauhemaisissa ympäristöissä ja korkeissa lämpötiloissa.
Konfokaaliset anturit tuottavat luotettavia tuloksia verrattain suurelta etäisyydeltä minimoiden anturin lämpökuormituksen ei-kriittiseen arvoon. Toinen tuoteryhmä, jolla voidaan mitata kulutuskerroksen paksuutta, ovat Micro-Epsilonin kapasitiiviset anturit. Ne tuottavat tarkkoja tuloksia erittäin pienellä mittausetäisyydellä, kestävät suurta lämpökuormitusta ja vaikuttavat kompaktilla muotoilullaan. Suurin mittausetäisyys kolmesta tuoteryhmästä voidaan saavuttaa laser-optisilla antureilla. Suuresta etäisyydestä johtuen myös lämpökuorma on mitätön.